lunes, 12 de noviembre de 2007


SANTA SUSANNA, MODEL DE SOSTENIBILITAT

Segons explica un article publicat en la revista Editur, l' innovació en els destins turístics de sol i platja té un model de referència en el municipi de Santa Susanna, situat a 45 km de Barcelona. Es tracta d'una població d'uns 3000 habitants i 14000 places hoteleres, on el sector públic i privat treballen compartint despeses i responsabilitats en la creació i promoció de producte turístics. Santa Susanna es un model de sostenibilitat real per altres destins de sol i platja de la costa del mediterrani. Això ha estat possible gràcies a la Fundació Turística de Santa Susanna que ha rebut un Global Award a la World travel de Londres.
La població no es un destí de luxe ni destaca per la seva oferta d'oci nocturn. Té unes platges ben cuidades i compta amb la seva pròpia estació nàutica on s'hi poden practicar diferents esports aquàtics. A primera vista si que pot semblar la típica destinació de sol i platja, però es tracta d'una destinació turística on hi ha hotels de tres estrelles pensats per acollir famílies de classe mitjana europees.
Hi ha aspectes que criden l'atenció d'aquest municipi. A part d'una bona senyalització i neteja, presenta una ordenació en el territori.
La planificació territorial, fixada per el seu pla general l'any 1982, va dividir el municipi en una zona turística, agrícola, un casc urbà i una zona de segona residència. Per exemple la zona hotelera situada a la zona de la platja hi ha una vintena d'establiments turístics i comercials, a més dels hotels. No hi ha ni vivendes ni apartaments.
La zona agrícola té una extensió de 150 hectàrees de camps de conreu ben cuidats i es situa prop de la zona hotelera.
La zona de la població queda situada darrera la zona hotelera, limitada per la carretera Nacional, davant la muntanya del Corredor del Montnegre.
Aquesta localitat es va apostar per delimitar un sector 100% hoteler, on no hi haguessin problemes de queixes dels veïns a causa de la proximitat de la zona residencial i hotelera, ni problemes de mobilitat etc.

Sostre màxim
Actualment la zona hotelera disposa d'unes 25000 places i no permet el canvi de recalificació a residencial. S'estan construint 4000 noves places hoteleres més. En d'altres localitats si decaigués l'activitat turística es podria aprofitar el sòl per construir-hi vivendes o blocs de pisos d'us residencial. En canvi a Santa Susanna aquesta reconversió del territori no es permesa ja que els hotelers renoven constantment els seus establiments perquè no tenen la possibilitat de revendre la finca i convertir-la en apartaments, tal com ja s'ha fet en altres localitats.
A Santa Susanna han volgut evitar el que ha passat en altres municipis, on els ajuntaments i consistoris a causa dels problemes de financiació han hagut de vendre i recalificar el sòl per a usos residencials amb el fi d'obtenir beneficis per poder costejar equipaments i serveis.
Usos agrícoles
La zona agrícola es d'obligat cultiu. Així les finques agràries no es degraden per abandonament i el turista no percep saturació urbanística, tal com passa en d'altres destins. A més els agricultors que es jubilin podran permutar la finca per metres quadrats de sòl hoteler. El camp passarà a ser de l'ajuntament que el cedirà en conseció en un altre propietari agrícola de l'entorn perquè millori la seva explotació, i no es degradi.

Gestió del destí
A diferència d'altres destins amb una mala coordinació entre secor públic i privat. Santa Susanna compta amb la Fundació Turística. Un organisme on Ajuntament i empreses del sector treballen conjuntament per a la creació i promoció de nous productes turístics i es reparteixen despeses al 50%. Això ha permès que la localitat obtingues la marca de Destinació Familiar reconeguda per la generalitat i consolides l'estació nàutica situada a la platga. El Centre de Rutes en Bicicletes ( BTT) ha posat en valor el Parc natural del Montnegre, creant centres on es poden practicar esports d'aventura. La diversificació de producte ha allargat la temporada, fent que el turista que només venia per el sol i platja tingui una oferta complementària. En els últims anys el turisme de congressos està creixent. Per això hi ha un projecte per construir un palau de congressos.

Direcció Clara
L'objectiu dels pròxims anys es consolidar el turisme de congressos, i que d'altres productes com l'estació nàutica i el centre de cicloturisme es puguin financiar ells mateixos, ja que fins ara comptaven amb subvencions públiques. Santa Susanna ha aconseguit l'èxit gràcies a l'especialització, unint esforços entre empresaris i l'administració i i donat un valor afegit a l'oferta tradicional. Actualment el 71% dels turistes son estrangers ( britànics, alemanys, francesos i holandesos ) amb una despesa mitjana de 60 i 150 euros. La resta es turisme nacional. S'està apuntant per mercats com el rus.

Connexió a BCN
Quan no fa gaires anys BCN començava a posar-se de moda com a destí turístic urbà, Santa Susanna va tenir una bona visió estratègica financiant la construcció d'una estació de tren i millorant les infraestructures de les vies. Al començament Renfe s'hi oposava perquè opinava que l'estació no seria rentable en una població de només 3000 habitants. Finalment es va acordar que el municipi pagaria les obres de construcció de l'estació i s'encarregaria de les despeses de manteniment i personal. A canvi rebria el 10 % del billetatge.
En l'actualitat, l'estació, a més de deixar un benefici per el municipi disposa d'un accés ràpid, directe i barat al centre de Barcelona. l'historia de com va arribar el tren es reveladora del Know how turístic i estil de treball que caracteritza aquesta població. Tot i que hi ha altres altres destins pioners com Calella, Lloret de Mar etc., els hotelers reconeixen que en quan a rentabilitat, Santa Susanna està per sobre dels seus competidors més propers.

2 comentarios:

Manelus dijo...

Molt interessant. No coneixia el model de Santa Susana. Bon article!

Francesc dijo...

Bé Roser¡ bé, m'agrada el blog¡¡