lunes, 12 de noviembre de 2007


EL MERCAT TURISME ESPANYOL DE TURISME RELIGIÓS, UN SECTOR QUE PROMET PER LA PROFESSIÓ

El sector del turisme religiós representa un segment creixent amb grans perspectives de futur. un viatge religiós es organitzat segons les necessitats del grup i permet als seus participants sentir-se protegits per un conjunt homogeni, adequat per persones que solen viatjar soles. També existeix un augment de noves formes de viatge i destins, així com la possibilitat de l'oferta a través de la creació d'estructures de gestió i un millor desenvolupament i promoció de rutes ben organitzades. Els destins de peregrinació espanyols acullen actualment 17 milions de visitants a l'any.

Gràcies al desenvolupament dels transports i l'hostaleria els viatges amb motivació religiosa s'han multiplicat. S'ha de fer la distinció entre turisme religiós i peregrinació. El primer te com destí i objectiu la visita a llocs de caràcter religiós. La peregrinació sempre té com objectiu arribar a un santuari per complir un vot, demanar alguna cosa, donar les gràcies per un favor rebut etc.
L'augment de peregrins en tot el món ha fet que la Organització Mundial del Turisme li dongués importància, organitzant per segon any consecutiu a la Ciutat de Còrdova la “ Conferència Internacional de Turisme, Religions i diàlegs entre cultures “, per invitació del govern espanyol.
I es a Espanya, país amb tradició de religió catòlica, on el turisme religiós es un segment de turisme present, que té una importància creixent tant a nivell de la demanda espanyola com de la diversificació de l'oferta i s'afirma com un sector que promet per la professió.

Espanya disposa d'un patrimoni religiós ric. A part de la famosa peregrinació a Santiago de Compostela, existeixen altres destins espirituals en tota la península que tenen també importància: El Santuari de Montserrat a Barcelona, Caravaca de la Cruz a Múrcia, Covadonga a Asturies, Torreciudad a Huesca, la Basíl.lica del Pilar a Zaragossa, Santo Toribio de Liébana a Cantàbria etc.
Fortament lligats a la cultura i la història cristina del país, atrauen tant a peregrins com a visitants interessats pel símbol d'identitat que representen. L'afluència de peregrins a santuaris augmenta en els Anys Sants, en Beatificacions o Canonitzacions. Espanya compte amb tres de les cinc ciutats del món en haver rebut per part de la Santa Seu el poder de celebrar l'Any Sant cada set anys ( Santiago de Compostela, Santo Toribio de Liébana i Caravaca de la Cruz). La Xunta de Galícia preveu que nou milions de turistes visitaran la regió per el “ Xacobeo “ 2010, el que representaria un augment aproximadament de 50% en comparació l'any 2004.
L'assistència a celebracions religioses segueix sent una tradició molt marcada entre els espanyols ja que molts assisteixen a “ romerías “ i a processons. Les “ romerias “ locals dels diferents santuaris com els de la “ Virgen del Rocío” i les processons de Setmana Santa , que atrauen cada vegada més gent de lluny , han estat convertides en festes culturals i acte lúdics, i en productes turístics on el motiu del desplaçament no es forçosament religiós.

El viatge religiós es una nova manera de viure la fe, encara que espanya es un país laic, des de començaments del segle XXI la majoria d'espanyols creuen en deu i molts es defineixen com a catòlics, segons un estudi fet pel Centre d' Investigacions Sociològiques. Aquest fet no implica en que hagin d'assistir a les misses o oficis religiosos.
En la religió cristiana la peregrinació no es una obligació sinó una experiència particular en la vida de les persones creients.
L'església espanyola anima als catòlics a anar de peregrinació.
El pas de la democràcia a Espanya va suposar una disminució de la pràctica religiosa, però professionals de Viatges en Turisme expliquen que els cristians practicants actuals són més actius que fa vint anys enrere, això està suposant un augment del turisme religiós.
La combinació d'aspectes religiosos amb culturals ofereix al viatge un ventall molt ampli d'experiències i per tant el viatger està més satisfet.

Des de fa 50 anys que les agencies de viatges s'han hagut d'especialitzar en turisme religiós i han augmentat a causa de la creixent demanda i l'especificació dels grups.
El viatge religiós s'organitza segons la demanada, tot i que existeixen agencies que comercialitzen els seus propis productes destinats a individuals o grups. Les motivacions i expectatives de destins, activitats i serveis poden ser molt diverses i les característiques de cada peregrinació molt concretes. En general els grups tenen un sacerdot que els acompanya.
Segons una enquesta de professionals espanyols segments de clients presenten característiques comunes en referència al perfil i les característiques del viatge, i es destaquen diferencies lligades entre la distància que separa Amèrica Llatina d'Europa. Per exemple : Els clients llatino- americans son d'un nivell social elevat, això els permet financiar més bé el viatge.
La grandària del grup i la categoria d'hotel son generalment d'un nivell inferior als dels espanyols, degut al cost del viatge.

Els professionals espanyols creuen que hi ha bones perspectives de futur en el sector. El servei a mida del turisme religiós atrau cada mes a molts viatgers. El comportament més actiu dels cristians practicants actuals causa un augment creixen t del sector i la creació de nous productes. S'obren nous destins on l'interès religiós no es clar, però que són una alternativa als destins ja visitats.
El futur del turisme religiós passarà per menys grups i més individuals i es crearan nous productes per a grups petits que busquen espiritualitat, en destins consolidats amb fort valor afegit ( gastronomia, cultura, guies ) i el contacte directe amb la gent dels països que visiten.
Aquest es un instrument de comunicació que fomenta les relacions i de coneixement entre les persones d'una mateixa comunitat eclesiàstica i entre altres comunitats amb realitats eclesiàstiques. Es pensa fins i tot en la creació de productes on el turisme seria utilitzat en l'àmbit d'una nova evangelització, on els parroquians es convertirien en organitzadors del viatge i el sacerdot participaria només com a invitat.
En quant a l'oferta receptiva de la península s'esperen bones perspectives en els destins espanyols. La concentració temàtica , la rica gastronomia, i la diversitat cultural del país ofereixen un ampli ventall de possibilitats. Per la consolidació de la mateixa es volen realitzar enquestes seguint les expectatives dels visitants per adaptar millor els serveis.

No hay comentarios: